Selecteer een pagina

Blog

De 7 beste rebranding tips voor ondernemers

 

Rebranding is meer dan het opfrissen van je logo. Wij zien het als een krachtige manier om je onderneming een boost te geven, je doelgroep beter aan te spreken en je concurrentiepositie te versterken. Maar ga nooit als een kip zonder kop te werk. Hier zijn wat ons betreft de 7 beste tips om je op weg te helpen:

1. Weet wáárom je wilt rebranden

Als wij voor een ondernemer aan de slag gaan, willen we eerst echt alles over je business weten. En vooral je achterliggende gedachten voor een rebranding of herpositionering. Dus voordat je aan de slag gaat, moet je voor jezelf helder krijgen, wáárom je wilt rebranden. Voor welk probleem is het een oplossing? Zijn je verkopen gedaald? Past de merkuitstraling niet meer bij je bedrijfsvisie? Of wil je een nieuwe doelgroep aanspreken? Loop je achter op je concurrenten? Een duidelijke reden geeft je richting aan het proces en voorkomt dat je willekeurige keuzes maakt.

Tip: Maak een lijst van de belangrijkste redenen voor je rebranding. Bespreek deze met je team of een branding-expert. En maak samen een prioritering.

2. Ken je doelgroep door en door

Een succesvolle rebranding begint bij het inleven en kennen van je doelgroep. Voor welke klanten werk jij het liefst? Wat zijn hun diepste behoeften en onzekerheden, wat zijn hun voorkeuren en vooral: wat zijn hun pijnpunten? Door deze inzichten te gebruiken, kun je een merk creëren dat echt resoneert bij je doelgroep. Meer weten hierover? Lees ons blog: Hoe bereik je jouw doelgroep?

Tip: Klantonderzoek uitvoeren, zoals enquêtes of interviews, om je doelgroep beter te begrijpen zijn vaak tijdrovend en duur om uit te voeren. Wat ons betreft hoeft dat vaak niet. Want zelf weet jij of je sales-team impliciet al enorm veel over je ideale klant. Leef je in en maak een persona. Sterker nog, wordt deze persoon! En ga na wat deze persoon in het diepst van zijn wezen nodig heeft van jouw bedrijf.

3. Behoud wat werkt

Niet alles aan je huidige merk hoeft overboord. Liever niet zelfs. Misschien heb je al een herkenbaar logo, een sterke merknaam of een goed imago dat je klanten waarderen. Identificeer de sterke punten van je merk en zorg ervoor dat je deze behoudt tijdens het rebrandingproces. Waak daar ook voor.

Tip: Vraag aan klanten en medewerkers wat zij waarderen aan je huidige merk.

4. Herdefinieer je visie, missie en merkwaarden

Rebranding gaat niet alleen over een nieuw logo of frisse kleuren. Het gaat vooral om het opnieuw definiëren van wie je bent als bedrijf. Wat is je missie? Welke waarden staan centraal in alles wat je doet? Deze kernwaarden moeten de basis vormen van je nieuwe merkidentiteit.

Praktische Tip: Stel een korte, kraakheldere missie en visie op. Deze missie en visie verwoordt het bestaansrecht van je bedrijf krachtig. Idealiter zo eenvoudig dat iedereen in je bedrijf het moet kunnen opdreunen, zo simpel.

5. Een professional helpt je scherper te positioneren

Een slager zijn eigen vlees laten keuren is zelden een goed idee. Hoewel je veel zelf kunt doen, kan het inschakelen van een branding-expert je rebranding naar een hoger niveau tillen. Een goede rebranding vraagt namelijk om kraakheldere, strategische keuzes. Een professionele, externe blik vergemakkelijkt dat proces. Bovendien weet een professional hoe die keuzes visueel en tekstueel moeten worden ondersteund.

Praktische Tip: Zoek een brandingbureau of freelancer met ervaring. Bekijk hun portfolio voordat je uiteindelijk toch voor ons kiest 😉

6. Communiceer de verandering duidelijk

Als je eenmaal je nieuwe merk hebt, wil je dit goed te communiceren naar je klanten, medewerkers en partners. Leg uit waarom je hebt gekozen om je merk aan te passen en wat dit betekent voor je publiek.

Praktische Tip: Creëer een aankondigingscampagne via sociale media, e-mail en je website om je nieuwe merkidentiteit. Vergeet ook niet je salesteam op pad te sturen om het face-to-face uit te leggen aan je belangrijkste klanten.

 

7. Blijf consistent

Consistentie is de sleutel tot een sterke merkidentiteit. Zorg dat je nieuwe merk overal op dezelfde manier wordt gepresenteerd: van je website en sociale media tot je visitekaartjes en fysieke locatie. Dit helpt om herkenning op te bouwen bij je doelgroep.

Tip: Stel een brand guide op met richtlijnen voor je logo, kleuren, typografie en tone of voice. Ga actief op zoek naar oude branduitingen op het internet en vraag die te vervangen door je nieuwe uitingen.

 

Conclusie

Rebranding is best een grote stap. Dus het moet je inspanningen wel waard zijn. Door te weten waarom je je merk gaat rebranden, al meteen bij de start je doelgroep centraal te stellen en consistent te blijven, kun je jouw bedrijf succesvol opnieuw in de markt zetten.

Hulp nodig bij je rebranding? In twee intensieve sessies leggen wij een nieuw merkfundament voor je neer.

Meer weten?
Lees ook onze andere blogs over branding, marketing en strategie.

Keertje sparren?

Het is tijd voor koffie

Wij hebben een fantastisch vak. En dat plezier delen we graag met je. Dus heb je een vraag over je marketing, over je uitingen of zoek je gewoon even een klankbord? Stuur ons een berichtje!