Selecteer een pagina

Blog

Hoe bouw je een merk?

Van je onderneming een merk maken heeft vele voordelen. Staat je merk eenmaal vast? Dan kun sneller beslissen wat wel en niet past bij je onderneming. Van je nieuwe werknemer tot je communicatie. De Merkdiamant is een handig hulpmiddel.

Een merk is als een huis. Als er een stevig fundament ligt, kun je gaan bouwen. Maar in de praktijk hebben veel organisaties een heel huis hebben opgetuigd, zonder een fundament. Dat is nu eenmaal zo ontstaan. En zoals dat gaat met merken zonder solide basis: een heldere lijn in marketingcommunicatie is ver te zoeken. Voor zowel de bewoners als de buitenstaanders verliest je ‘merk’ zo z’n aantrekkingskracht. Je woont eigenlijk in een krot. Als bewoner kun je dan best trots zijn op de prestaties van je medebewoners, maar de kans is klein dat ook trots bent op de architectonische kwaliteit van het gebouw…

Zonder fundament wordt elk merk een bouwval

Is er geen fundament? Dan kan iedereen in je organisatie naar eigen willekeur iets toevoegen aan ‘het huis’ van de marketingcommunicatie. Iedereen kan dan een serre, een extra voorportaal of een aanpalend schuurtje aan (laten) bouwen. En omdat er geen fundament is, is het ene idee net zo goed als het andere. Dus waarom niet? Als marketeer heb je geen enkele houvast. En voor de buitenstaander wordt het al snel een ratjetoe: wat is dit voor een merk?

Pas met een fundament, heb je een argument in handen om het ene wel te doen. En het andere niet. Een fundament voor je merk zorgt er voor dat iedereen weet: alleen op dit stukje grond kunnen we de hoogte in.

Het ‘merk’ is vaak organisch ontstaan

Dat er vaak geen fundament ligt, is meestal goed te verklaren. De meeste bedrijven zijn immers begonnen in een schuurtje. In de tijd dat de directeur nog zelfstandig adviseur was, of uitvinder. En zo’n schuurtje kan prima zonder fundament. Pas als een onderneming groeit, en het gebouw meer ruimte moet bieden, wordt het gemis aan een fundament problematisch. Elke investering in marketingcommunicatie, is dan te vergelijken met een nieuwe verflaag op een huis dat vol scheuren zit.

Leg daarom alsnog een fundament onder je merk

De oplossing is simpel: leg alsnog een fundering aan. Dat helpt je van je bestaande organisatie, product of dienst een sterk merk te maken. Maar hoe doe je dat? Daar hebben wij de Merkdiamant voor ontwikkelt.

De Merkdiamant helpt je daarbij

In elke onderneming schuilt een ruwe diamant, die je kunt slijpen tot er een fonkelend nieuw merk ontstaat. De Merkdiamant:

 

  • Legt een fundament onder al je marketingcommunicatie
  • Legt jouw positionering vast
  • Maakt je merkwaarden glashelder en overdraagbaar
  • Geeft je richting

Kom je er zelf niet uit?

Dat is niet zo gek. Vaak sta je er zelf te dicht op. Dan heb je een blik van buiten nodig om tot de essentie te komen. Ga dan op zoek naar een merkstrateeg die je kan helpen. Stuur ons een berichtje!