Selecteer een pagina

Blog

Klanten maken via social media? Dat doe je zo.

Van klanten krijgen we vaak de vraag: we willen leads genereren via social media, wil je ons helpen met converterende content? Dan zeggen wij: ‘Ja natuurlijk, leuk!’ En dan maken we samen een plan voor de uitvoer. Dit zijn dan de stappen die we dan doorlopen:

1. Leads genereren via social media? Denk lange termijn.

Wil je echt leads genereren en nieuwe klanten maken met sociale media? Leg dan de invulling voor je sociale mediastrategie niet bij een stagiair. Je activiteiten op sociale media moeten een plek krijgen in je marketingplan en de positionering van je organisatie. Maak er geld voor vrij.

Neem dus de tijd om een heldere social mediastrategie uit te denken. Zorg dat je die strategie ook afstemt met je marketing- en organisatiedoelen. En zeker ook met je verkoopstrategie.

Bedenk dat ‘aanwezig zijn’ op sociale media iets is anders dan heel gericht nieuwe klanten binnenhengelen. Weersta de (oersaaie) valkuil om alleen maar je successen te delen. Of om als een kip zonder kop met iedereen de interactie aan te gaan. Dat is allemaal verspilling van tijd en geld. Bedenk dus: hoe wil ik mijn doel bereiken?

Strategie voor je social media-inzet

Voor B2B zullen ‘kennis delen’ en ‘service verlenen’ vaak de belangrijkste pijlers zijn voor hun sociale mediastrategie.

Pas jouw langetermijnstrategie toe op elk middel dat je inzet, of het nu LinkedIn is, Pinterest, Facebook, Twitter, Tumblr of het volgende sociale netwerk.

 

2. Doe je huiswerk: waar zit je klant op te wachten?

Wil je nieuwe klanten binnenhengelen met sociale media? Dan moet je twee dingen weten: wie is je droomklant en hoe gedraagt hij zich op de socials?

Je droomklant is de klant voor wie jij het liefst werkt. Beschrijf deze persoon in detail. Wat is zijn of haar naam? Hoe ziet zijn of haar leven eruit? Van welke merken is deze persoon fan. Op welke sociale media is deze ijkpersoon te vinden? En wat is zijn relatie met jouw product? Waarom gaat deze persoon graag met jou in zee? Maak dit voor jezelf helder en met de merkdialoog.

Ook moet je weten welke woorden je droomklant gebruikt bij het zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Google Trends en Google Correlate helpen je de juiste woordcombinaties te vinden. Die je dan weer kunt gebruiken voor search engine optimalisatie (SEO) van je teksten.

Maak bij al je acties op sociale media gebruik van deze gedetailleerde marketinginformatie. Doe je dat niet? Verspilde moeite.

 

3. Maak content voor jouw droomklant

Je kunt jouw ideale klant alleen via sociale media bereiken als je hem supercontent aanbiedt. Dat is content die daadwerkelijk aansluit op zijn behoefte. Daarvoor moet je diep, diep in zijn wereld duiken.

Wat zijn dus de bruikbare inzichten om supercontent te maken? En hoe maak je content die super relevant is voor je doelgroep? Of het nu een inspirerende gedachte is van 140 lettertekens, een infographic of een whitepaper van 2.500 woorden, het is verspilde moeite als je content ontwikkelt waar jouw doelgroep niet op zit te wachten.

Zorg ervoor dat je supercontent de zoektermen (SEO) bevat die je doelgroep gebruikt voor jouw soort product of dienst. Zorg er ook voor dat jouw supercontent alle belangrijke vragen beantwoordt die jouw doelgroep heeft.

 

4. Maak contact met je supercontent

Heb je Supercontent? Dan is het tijd om het te verspreiden. Supercontent geeft je een reden om een dialoog te starten met potentiële klanten. Benader je oude en nieuwe contacten via alle marketingkanalen die je tot je beschikking hebt: je eigen website, X (Twitter na Elon Musk) en Linkedin, een nieuwsbrief, in nieuwsbrieven van partners, persberichten, fora en blogsen zelfs in je email-handtekening.

Zorg dat je supercontent overal op het web opduikt. Zo komen leads eerder bij jou terecht. En ze hebben dan al van je gehoord. Dat zorgt voor een zachte landing.

 

5. Start en eindig met je sales team

Als je het goed hebt gedaan, is je online strategie er op gericht om het je salesteam makkelijk te maken. De verleidelijke supercontent gebruik je om meer informatie in te winnen over potentiële klanten. Vraag contactinformatie op als ze de supercontent willen downloaden van je website. Ga ook offline het gesprek aan met mensen die reageren op je LinkedIn posts.

Zo krijgt je salesteam niet alleen makkelijk leads binnen. Ook zal het gesprek gaan over de inhoud van de supercontent. Hadden ze er iets aan? Missen ze iets? Hebben ze nog vragen? Zo kom je op een andere manier aan tafel.

De supercontent zorgt voor meer informatie over potentiële klanten. Je verkoopafdeling kan vervolgens van de beste leads klanten maken.

 

Dus

Doe onderzoek, reserveer tijd en geld om de beste supercontent te maken die je kunt bedenken en sluit je salesapparaat aan. Pas dan is het tijd om te oogsten.

Dit blog verscheen eerder op Tumblr en is geschreven in samenwerking met Thomas Renouvin van weareINTO.

Keertje sparren?

Het is tijd voor koffie

Wij hebben een fantastisch vak. En dat plezier delen we graag met je. Dus heb je een vraag over je marketing, over je uitingen of zoek je gewoon even een klankbord? Stuur ons een berichtje!