Rebranding
Hoe we van Dipam een A-merk maakten
Dipam maakt al sinds 1983 kaarsen van puur bijenwas. Eerst nog als een antroposofisch project om ex-drugsverslaafden weer tot rust te laten komen. Nu als een bedrijf dat geen eigenaar heeft, maar een werkgemeenschap. Hoe kon dit bedrijf meer mensen aan het werk krijgen?
Dipam
Een rebranding uit het boekje
Het maken van kaarsen is bij Dipam altijd een middel geweest, niet het doel. Marketing, communicatie en merkbeleving kregen daardoor nooit de aandacht die ze verdiende. Best gek, want hoe meer kaarsen er verkocht worden, hoe meer mensen er bij Dipam kunnen werken. Tijd om het merk een boost te geven.
Oude verpakking
Voor een vergrijsde doelgroep
Dipam bediende een relatief kleine doelgroep die al vanaf de jaren ’80 bij de biologische supermarkt kwam en vertrouwd was met de antroposofische look and feel.
Nieuwe verpakking
Voor de Fjälräven-Dopper-moeder
De nieuwe verpakking richt zich op een nieuwe doelgroep, maar zal de oude niet afstoten. Ze straalt gezag uit: Dipam is marktleider.
Best indrukwekkend
Binnen een jaar steeg de omzet met 24%
De rebranding legde Dipam geen windeieren. Retailers waren enthousiast. Maar bovenal trok de nieuwe verpakking de aandacht van een heel nieuwe groep consumenten. Precies zoals bedoeld.
De strategie
Dipam brengt rust en aandacht
De momenten waarbij we ons één voelen met ons gezin, familie of goede vrienden zijn misschien wel de meest waardevolle in ons leven. Dipam wil het liefst díé tijd voor je stilzetten.
Op zoek naar de strategie
Onze aanpak
Helderheid is vooral keuzes durven maken. Wat zet je in de etalage? En wat niet? Dat is vaak enorm lastig. Daarom halen we je in onze sessies uit je normale denkpatroon. En maken we het maken van keuzes makkelijker.
Wie zijn wij?
We doken in de geschiedenis van Dipam. Hoe is alles zo geworden zoals het nu is? Wat waren grote successen en dramatische zeperds? Via dilemma’s en scenario’s gaan we op zoek naar voorkeuren en innerlijke drijfveren.
Wie is de doelgroep?
Van je doelgroep maken we een persoon van vlees en bloed, met een gezicht, een naam en een geheel eigen leven. We duiken dieper en dieper in deze ijkpersoon totdat we de diepste verlangens en grootste angsten hebben ontrafeld.
Wat doen je concurrenten?
Zodra je weet wie je zelf bent en wat je te bieden hebt, wil je onderzoeken uit welke producten en aanbieders je doelgroep nog meer kan kiezen. Wat zetten zij in de etalage? Wat is hun strategie? En welke belofte bieden zij?
Inspiratie
Lees onze blogs
10 veel gemaakte communicatie-fouten in het MKB
Een Nederlander krijgt gemiddeld 377 reclame-uitingen per dag voor z’n kiezen. Zorg dus dat je deze 10 fouten niet maakt!
Oké, leuk, maar hoe bouw je dan een merk?
Een merk is als een huis. Het heeft een stevig fundament nodig. Maar in de praktijk is er vaak gebouwd zonder een fundament. Oei!
De meest sterke merken in Nederland?
Geinig plaatje. Wij dachten: wat zou zoiets voor Nederland opleveren? We zetten het sterkste merk per provincie op de kaart…
Tijd voor actie
Tijd voor rebranding
Het is tijd voor helderheid
@De Kleine Campus
Studio 1.6
Statenlaan 8
6828 WE Arnhem
KVK-nummer: 34390283